joi, 23 februarie 2012

Recenzie Ion de Liviu Rebreanu


Deoarece "Ion" face parte din programa școlară, iar profesorii pun foarte mult accent pe ea, am fost nevoită să o citesc. De obicei îmi este mai greu să înțeleg o poveste atunci când îmi este impusă și nu o citesc din plăcere, însă cartea aceasta a fost destul de ok, acțiunea petrecându-se într-un mod mai alert și fără multe regionalisme care dau ceva dificultăți cărții.

 Cartea se împarte în două părți: "Glasul pământului" și "Glasul iubirii". În prima parte acțiunea se bazează mai mult pe cucerirea Anei pentru averea acesteia, iar în a doua pe reîntoarcerea la Florica după ce s-a văzut bogat.

 Când m-am gândit că voi citi această carte, mă gândeam la Ion ca la un personaj bun, care luptă cu greutățile vieții și încearcă să se mențină pe scara socială. Mare mi-a fost surpriza când am întâlnit cu adevărat caracterul său. Este un om, aș putea spune ambițios și foarte orgolios. Să fi ambițios este o trăsătură bună, însă să nu duci totul până la extrem așa cum a făcut el. Datorită dorinței sale de a avea pământ acesta a nenorocit multe persoane din jurul sau. Nu-i păsa de consecințe, parcă din ce în ce mai mult dorea să se vadă stăpân pe nenumărate pământuri, chiar dacă se folosea de toate mijloacele pentru a face asta.
 L-a făcut într-un final pe Vasile Baciu, omul care era printre cei mai bogați de acolo, să i-o dea pe Ana, fata lui, după ce aceasta rămăsese însărcinată cu Ion. Totuși viața ei nu a fost una foarte fericită, aceasta era supusă la bătăi zilnice, indiferent dacă urma sau nu să aducă pe lume un copil, iar Ion nu a fost deloc bun cu ea din moment ce nu o iubea. Pentru bani, el a renunțat la Florica cea care îi furase inima cu adevărat.
 În cele din urmă Ana nu a mai suportat comportamentul acestuia și s-a sinucis lăsând în urmă un copil. Dar asta, nu la împiedicat cu nimic și nu i-a păsat. A intervenit în familia Floricai, care era acum măritată, iar la sfârșit și familia acesteia s-a dezbinat din pricina lui.
 Ion a sfârșit tragic, până la urmă și chiar mi-a părut rău pentru el în ciuda comportamentului său, deoarece poate acesta nu ar fi ajuns aici dacă societatea nu juca un rol atât de important în transformarea lui într-un personaj negativ.

 Notă:4/5

Niciun comentariu: